Anmeldelser

Om An der schönen blauen Donau (2011):

”... et fabelaktig språk med poetiske og gode bilder (...) en drivende historie om det dypeste av ensomhet og kjærlighet.” Karen Frøsland Nystøyl, Vårt Land

”Ikke mange norske prosaforfattere konkurrerer med Hånes hva angår poetisk flyt, plastisitet og naturlig musikalitet; de beste passasjene i hans nyeste roman slår rett gjennom veggen i så måte.” Arne Hugo Stølan, VG

”... det er kanskje nettopp denne evnen til å spille på mange temaer, trekke ulike kunnskapsområder inn i teksten - som også denne gangen gjør Øivind Hånes' roman til en spesiell leseopplevelse.”Turid Larsen, Dagsavisen

Om Antagon (2008):

”Når Øivind Hånes spiller opp med sine fjærlette, elegante setninger er det fort gjort å føle seg litt beruset. Høstens roman Antagon er en eneste lang oppvisning i presise, vakre, sensuelle språkbilder.” Turid Larsen, Dagsavisen

”Det er en fryd å lese Hånes’ prosa, både når den er billedrik og når den er analytisk reflekterende.” Hans H. Skei, Aftenposten

”Det er lett å bli imponert av denne finurlige studien i emosjonell ambivalens, moden autentisitetslengsel, overrumplende kjærlighetstest.”Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad

Om Pirolene i Benidorm (2005):

”Der er noget virkelig dragende over fortællingen i Pirolene i Benidorm. Uden at gøre stort væsen af sig skildrer den menneskelig elendighed i tre udkantsområder af Europa: den sydengelske provins, ferieinfernoet Benidorm og Kaliningrad.” Michael Lambæk Nielsen, Politiken

”En sugande, rytmisk og spännande roman med många scener som griper tag och håller fast. En knivskarp prosa som borde översättas til svenska bums.” Jonas Thente, Dagens Nyheter

”I romanens praktfulle avslutningsdel makter Hånes å formidle anelsen av et nytt liv, håpet om noe annet, gjennom selve den poetiske språkbruken, som løfter det ensomme mennesket ut av isolasjonen og i kontakt med livets byggende krefter.” Hans H. Skei, Aftenposten

”Selv de mest trivielle opptrinn har et element av visjon ­ nødvendige deler av en helhet – fylt av forfatterens intense skaperkraft.” Jon Terje Grønli, Gjengangeren

”Her er en fornemmelse av noe knust og uopprettelig, som om et eller annet allerede er tapt og forbi, en atmosfære av uhygge, noe faretruende og skjebnesvangert som lurer bak neste setning.” Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad

”Høstens roman føyer seg inn i rekken av bøker som bærer Hånes’ særmerke: Original billedbruk, klare, slående formuleringer og overraskende sammenligninger. Føy til en ofte litt sær forteller, som står på utsiden av det store fellesskapet. ... Hånes har klart å si noe vesentlig om moderne eksistens og livsbetingelser i denne lille og svært originale romanen.” Turid Larsen, Dagsavisen

”Her er det bare å sluke litterære godbiter.” Kjell Eriksson, Sarpsborg Arbeiderblad

Om Petroleum (2004):

”...en eksistensiell pageturner!” Knut Olav Åmås, Dagbladet

”De ulike romanelementene og stilistiske grepene utfyller og forklarer hverandre på en tidvis vakker, tidvis bemerkelsesverdig måte, og alt løper sammen i en helhet som etterlater leseren med en følelse av å ha lest noe vesentlig.” Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad

”Romanen skaper ettertanke, en eksistensiell refleksjon som er sjelden vare.” Kjell Eriksson, Sarpsborg Arbeiderblad

Om En dag for paprika (2002):

”Språk- og kokekunst på høyt nivå.” Anne Schäffer, Bergens Tidende

”… korthugget og effektivt og til tider direkte vakkert fortalt … han tegner personene så tydelig at de blir som kjentfolk, som gjerne skulle blitt venner.” Odd T. Steinsholt, Stavanger Aftenblad

”Blant våre lovende og ennå forholdsvis unge forfattere står han i fremste rekke.” Hans H. Skei, Aftenposten

Om Permafrost (1998):

”Et sjelestoffbasseng for leseren, som ikke bare har lest en roman, men nærmest blitt trukket med inn i en opera.” Frankfurter Rundschau

”I Hånes’ roman erfarer man rommenes dybde, landskapets hypnotiske monotoni og historiens grusomheter.” Neue Zürcher Zeitung

”Øivind Hånes forbinder med forbausende selvsikkerhet vitenskap, myter, kunst og landskap. En av vårens vakreste kjærlighetshistorier.” Die Welt

”Assosiativt, tvetydig, atmosfærisk og elegant vever han en historie om identitetssøken og kjærlighet med eksistensielle temaer som skyld og moral.” Scene Hamburg

”I å skildre det store i det lille, i et øyeblikks glimt å få fram menneskets grunnleggende ambivalens, er Hånes briljant. ... En bemerkelsesverdig forfatter.” Kari Mørkved, Adresseavisen

Om Sonsuzluk (1997):

”Sonsuzluk er en av de fineste leseropplevelsene jeg har hatt på lenge. Den er skrevet av en kresen ordkunstner som er i stand til å gi form både til det store alvoret og den løsslupne humoren.” Jan Erik Kolaas, Bergens Tidende

”Hånes skriver godt – det er musikk både i motiver og syntaks – og han er en mester i å skape stemninger, gjerne dystre, mystiske og gåtefulle stemninger.” Leif Høghaug, Klassekampen

”De er glimt inn i noe avgjørende, farlig, vanskelig gripbart, som hovedpersonene, enten de selv forteller eller presenteres på avstand, ikke blir kvitt.” Hans H. Skei, Aftenposten

Om Faste Måltider (1995):

”Ett er sikkert: noe mer fantasifullt enn denne novellesamlingen skal man lete lenge etter i vår samtidslitteratur.” Øystein Rottem, Dagbladet

”Faste Måltider er en virkelig underfundig og særegen bok, som paradoksalt nok er både dyp og overfladisk.” Janne Aass, Bergens Tidende

”Dette er både oppfinnsomt og originalt, og gjennomført med den store og alvorlige overbevisning som alltid skjuler den virkelige humor.” Knut Faldbakken, VG

Om Å lyse som kullstift (1993):

”Dette er en dypt overbevisende mysteriefortelling, et dragende drømmespill, gotisk i sin gru, men aldri grelt av den grunn, det er bare denne standhaftige skriften som går under og bak og ved siden av, men ikke bardus på, slik at den blir blind for det som egentlig skjer. Slik skapes stor skrift, et gys til sann gjenkjennelse.” Pål Gerhard Olsen, Bergens Tidende

”Han er en dyktig språkkunstner, han bygger opp spenning, lar oss ane konturene av noen mørke, menneskelige dramaer. Men ingenting er helt opplagt eller helt klart, noe unnslipper hele tiden, forblir i mørke.” Turid Larsen, Arbeiderbladet

Om Venterommet der sporene viskes ut (1992):

”Det er først og fremst språket som imponerer i Øivind Hånes’ andre roman. Hånes skriver med en intensitet som gjør at ordene sitrer og dirrer og drar hverandre med seg.” Fredrik Wandrup, Dagbladet

”I et poetisk driv og en språklig rytme som uten sammenligning er Øivind Hånes’ egen, drives det frem en grenseløs intensitet.” Hege Haugland, Dagens Næringsliv

”I møtet mellom språket og den fortettede dramatikken blir Venterommet der sporene viskes ut en mektig leseropplevelse.” Terje Eidsvåg, Adresseavisen

”Tekstene har et rytmisk sug, et suggererende poetisk driv, som røper at vi i Øivind Hånes har fått en dikter med en særpreget musikalsk feeling.” Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad

”Med sitt til nå beskjedne forfatterskap har Øivind Hånes maktet å vise vei inn i fremtidens norske litteratur.” Jon Terje Grønli, Tønsberg Blad

Om Som vil deg isbre for isbre (1991):

”Det fins et potensial her som gir oss lov til å håpe på knalltreff neste gang.” Jonny Halberg, Vagant

”Spenstig og annerledes i den filmliknende fortellerteknikken.” Espen Haavardsholm, Dagbladet

”Som en billedkunstner vender han tilbake til de meste beskjedne penselstrøk og gir dem en anelse kontrastfarge.” Jon Terje Grønli, Tønsberg Blad

”Dersom man noen gang skulle ha vært i tvil, kan jeg her og nå bekrefte at det er fullt mulig å skrive en medrivende og tankevekkende roman om to mennesker som blir forelsket i hverandre på et ukelangt soppkurs. Et forfriskende stykke behersket og velgjennomtenkt modernistisk prosa.” Knut Johansen, Klassekampen

Øivind Hånes